Οι Λανθάνουσες Όψεις στην Κατάκτηση της Γ2 (ΛΟΚΓ2) είναι ένα ερευνητικό έργο τριετούς διάρκειας που εγκρίθηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.) στο πλαίσιο της 1ης προκήρυξης ερευνητικών έργων ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για την ενίσχυση των μελών ΔΕΠ και Ερευνητών/τριών και την προμήθεια ερευνητικού εξοπλισμού μεγάλης αξίας.

Ερευνητικό Πλαίσιο

Σχέδιο ερευνητικής δράσης

Τελευταία, οι κλάδοι της Εφαρμοσμένης (ΕΓ) και Υπολογιστικής Γλωσσολογίας (ΥΓ) έχουν προσεγγίσει ο ένας τον άλλο στο σημείο που να θεωρούνται πλέον γειτονικές / συγγενείς περιοχές της Γλωσσολογίας. Ωστόσο, λόγω της πολυπλοκότητας στην ερμηνεία των αριθμητικών δεικτών που η ΥΓ εφαρμόζει, ένα μικρό μόνο μέρος τους αξιοποιείται στην ΕΓ από ερευνητές, αλλά και δασκάλους της Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Γ2). Παραμένει λοιπόν ένα αξιόλογο κενό μεταξύ των δύο περιοχών. Η προτεινόμενη έρευνα εφαρμόζει ένα υποσύνολο αλγορίθμων μηχανικής μάθησης (ΜΜ) που υιοθετούνται στην ΥΓ παράλληλα με πειραματικές μεθόδους από το χώρο της ΕΓ, προκειμένου: α) να αποκαλυφθούν Λανθάνουσες όψεις στην Κατάκτηση της Γ2 (ΛΟΚΓ2) και β) να ενισχυθεί ποιοτικά η έρευνα στη Διδασκαλία της Γ2. Τα αμοιβαία, και για τα δύο πεδία, οφέλη από μια τέτοια συνδυαστική προσέγγιση είναι πολύ αξιόλογα για να τα αγνοήσει κανείς.

Υποστήριξη

Οι Λανθάνουσες Όψεις στην Κατάκτηση της Γ2 (ΛΟΚΓ2) είναι ένα ερευνητικό έργο τριετούς διάρκειας που εγκρίθηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.) στο πλαίσιο της 1ης προκήρυξης ερευνητικών έργων ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για την ενίσχυση των μελών ΔΕΠ και Ερευνητών/τριών και την προμήθεια ερευνητικού εξοπλισμού μεγάλης αξίας. Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ., ο στόχος της πρόσκλησης ήταν διττός: αφενός να υποστηριχθούν τα επιλεγμένα ερευνητικά έργα υψηλής επιστημονικής ποιότητας και αφετέρου να προμηθευθούν οι ερευνητικές ομάδες επιστημονικό εξοπλισμό υψηλής αξίας και στρατηγικής σημασίας.
Η ερευνητική μας πρόταση αξιολογήθηκε σε δύο στάδια από 4 αξιολογητές και κατατάχθηκε 7η με βαθμολογία 93/100 ανάμεσα σε 96 ερευνητικές προτάσεις της κατηγορίας Ι του τομέα των Ανθρωπιστικών Σπουδών.
Σχετικά με την Προκήρυξη του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.

Απήχηση

Στην κοινωνία

→ Βελτίωση της επικοινωνιακής δεξιότητας των ομιλητών της Ελληνικής ως Γ2. Η επικοινωνία, κατ’ επέκταση, αντανακλάται στην κοινωνική διάδραση από τη στιγμή που επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες (Newman-Norlund κ.ά., 2009).

→ Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και του προϊδεασμού του δασκάλου για τις δυσκολίες που προκύπτουν από την πλευρά των μαθητών κατά την εκμάθηση της Γ2, που θα οδηγήσει και στη βελτίωση των διδακτικών τεχνικών, καθώς η όλη διαδικασία θα επεκτείνει την επίγνωση πάνω σε θέματα της διαγλώσσας στη Γ2.

→ Η προσαρμογή στο ξένο πολιτισμικό τοπίο με τη μορφή ενσωμάτωσης συνδέεται με την αυτοπεποίθηση του μαθητή για τις επιδόσεις του στη διαδρομή της διαγλώσσας. H σύγκλιση μεταξύ των στόχων και των επιτευγμάτων στην εξέλιξη της διαγλώσσας επηρεάζει την προσαρμογή στο ξένο περιβάλλον με ανταποδοτικά οφέλη για τον μαθητή (Jiang κ.ά., 2009).

Στην επιστήμη

→ H σε βάθος υπολογιστική ανάλυση λαθών θα διευκολύνει τον εντοπισμό εκείνων των διακριτικών χαρακτηριστικών που ταυτοποιούν συγκεκριμένα στάδια διαγλώσσας, ακόμα και σε ατομικό επίπεδο. Ο ερευνητής, αλλά και ο δάσκαλος αποκτούν μια μεθοδολογικά εμπλουτισμένη απεικόνιση της πορείας που ακολουθείται στη διαδικασία εκμάθησης μιας Γ2. Αυτό με τη σειρά του θα πρέπει να θεωρηθεί μια μορφή ανατροφοδότησης που εισπράττει ο δάσκαλος σε σχέση με τις στρατηγικές διδασκαλίας.

→ Ο συνδυασμός συλλογής σωμάτων κειμένων και εφαρμογής πειραματικών μεθόδων θα είναι εφικτό να ενσωματωθεί σε μια ενιαία μεθοδολογία. Μια τέτοια προοπτική μπορεί να είναι εξαιρετικά ανταποδοτική, όπως αποτυπώνεται από τους McKoon & MacFarland (2000: 856) οι οποίοι βλέπουν ως πιο επιβραβεύσιμη πλευρά της έρευνας τη δυναμική που αποκτά ο συνδυασμός των σωμάτων κειμένων και των πειραματικών δεδομένων.

→ Το ΛΟΚΓ2 είναι σχεδιασμένο έτσι, ώστε να συμβάλει στην εξάλειψη των λαθών και τη βελτίωση της διαγλώσσας του μαθητή. Συγκεκριμένα, στην περίπτωση που η επεξεργασία των δεδομένων της παραγωγής λόγου του μαθητή εμφανίσει περιοχές απόκλισης από τους τύπους της γλώσσας-στόχου, το ΛΟΚΓ2 θα προτείνει ένα σύνολο ασκήσεων που θα ενισχύσουν τη γλωσσική επίγνωση του μαθητή στις συγκεκριμένες περιοχές.

→ Ένας αριθμός εξελιγμένων πειραματικών τεχνικών (π.χ. καταγραφή οφθαλμικών κινήσεων) θα αξιοποιηθούν ως μέσο επαλήθευσης των μοτίβων της διαγλώσσας, που καταγράφονται από την ανάλυση των δεδομένων του σώματος κειμένων μαθητών.

Μέλη

Avatar

Αλέξανδρος Τάντος

Επιστημονικός Υπεύθυνος

Υπολογιστική Γλωσσολογία,
Επεξεργασία Φυσικού Λόγου,
Φορμαλιστική Σημασιολογία,
Υπερπροτασική Σημασιολογία και Πραγματολογία,
Γλωσσολογία Σωμάτων Κειμένων,
Ανάλυση Γλωσσικών Δεδομένων

Avatar

Δέσποινα Παπαδοπούλου

Γλωσσική Επεξεργασία,
Διγλωσσία,
Γλωσσική Κατάκτηση,
Διδασκαλία Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας,
Γλωσσικές Διαταραχές

Avatar

Νικόλαος Αμβράζης

Κατάκτηση Γ2,
Στρατηγικές εκμάθησης μιας Γ2,
Διεπίπεδο (Σύνταξη-Πραγματολογία),
Σώματα Κειμένων & Διαγλώσσα,
Πειραματική Γλωσσολογία

Avatar

Κοσμάς Κοσμίδης

Υπολογιστική Φυσική,
Στατιστική Φυσική,
Πολύπλοκα Δίκτυα,
Βιοφυσική,
Ανάλυση δεδομένων

Avatar

Έλενα Δρακωνάκη

Στρατηγικές Διδασκαλίας & Εκμάθησης Λεξιλογίου στην Κατάκτηση της Δεύτερης Γλώσσας,
Επικοινωνιακή Προσέγγιση στη Διδασκαλία των Νέων και Αρχαίων Ελληνικών,
Αντιπαραβολική Ανάλυση Διαγλώσσας,
Μάθηση μέσω Δεδομένων και Σώματα Κειμένων Μαθητών

Avatar

Χρυσάνθη Δεβελάσκα

Υπολογιστική Γλωσσολογία,
Γλωσσολογία Σωμάτων Κειμένων,
Ανάλυση Γλωσσικών Δεδομένων,
Φορμαλιστική Σημασιολογία

Avatar

Κωνσταντίνος Αγγέλου

Υπολογιστική Φυσική,
Στατιστική Φυσική,
Δίκτυα,
Ανάλυση δεδομένων

Avatar

Νίνα Δούκα

Γλωσσική επεξεργασία,
Πειραματική Γλωσσολογία,
Διδασκαλία Δεύτερης Γλώσσας

Avatar

Πηνελόπη Κικιλίντζα

Στρατηγικός σχεδιασμός και Διαχείριση στην Εκπαίδευση,
Υπολογιστική Γλωσσολογία και Αυτοματοποιημένη Ανάλυση Συναισθήματος,
Επιστήμη Δεδομένων

Νέα

Ομιλίες, Δράσεις και Προσκλήσεις

 
 
 
 
 

Ελληνικό Σώμα ΚΕΙΜένων ΜΑΘητών

Αρχείο Περίληψης

Sep 2022 – Sep 2022 1η Ακαδημία Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών
Σεμινάριο στο οποίο παρουσιάστηκαν τα βασικά χαρακτηριστικά, ο σχεδιασμός του ΕΣΚΕΙΜΑΘΙΙ και οι δυνατότητες αξιοποίησής του από ερευνητές και εκπαιδευτικούς της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας - εισηγητές: Αλέξανδρος Τάντος, Νίκος Αμβράζης και Έλενα Δρακωνάκη
 
 
 
 
 

Ελληνικό Σώμα ΚΕΙΜένων ΜΑΘητών II: Σχεδιασμός, Επισημείωση και Καινοτομίες

Αρχείο Περίληψης

Sep 2022 – Sep 2022 15ο Διεθνές Συνέδριο Ελληνικής Γλωσσολογίας
Ανακοίνωση στο 15ο Διεθνές Συνέδριο Ελληνικής Γλωσσολογίας (ICGL15) - εισηγητές: Αλέξανδρος Τάντος, Νίκος Αμβράζης, Έλενα Δρακωνάκη, Δέσποινα Παπαδοπούλου, Χρυσάνθη Δεβελάσκα, Γερακινή Δούκα, Πηνελόπη Κικιλίντζα και Ίλια Παπαφιλίππου
 
 
 
 
 

Λεξική Βαρύτητα, Συμφραστικές Ακολουθίες & Τυποποιημένος Λόγος στο ΕΣΚΕΙΜΑΘΙΙ

Αρχείο Περίληψης

May 2022 – May 2022 25ο Διεθνές Συμπόσιο Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας (ISTAL25)
Ανακοίνωση στο Διεθνές Συμπόσιο Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας 25 (ISTAL25) - εισηγητές: Αλέξανδρος Τάντος και Έλενα Δρακωνάκη
 
 
 
 
 

Χτίζοντας Συνέργιες ανάμεσα στην Κατάκτηση της Δεύτερης Γλώσσας και την Έρευνα με Σώματα Κειμένων Μαθητών: η Περίπτωση του Γένους

Αρχείο Περίληψης

May 2022 – May 2022 25ο Διεθνές Συμπόσιο Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας (ISTAL25)
Ανακοίνωση στο Διεθνές Συμπόσιο Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας 25 (ISTAL25) - εισηγητές: Νίκος Αμβράζης και Αλέξανδρος Τάντος
 
 
 
 
 

Μαθαίνοντας τον Τυποποιημένο Λόγο στα Ελληνικά: Ευρήματα από το ΕΣΚΕΙΜΑΘ ΙΙ

Αρχείο Περίληψης

May 2022 – May 2022 Ετήσια Συνάντηση του Τομέα Γλωσσολογίας 42 (AMGL42)
Ανακοίνωση στην Ετήσια Συνάντηση του Τομέα Γλωσσολογίας 42 - εισηγήτρια: Έλενα Δρακωνάκη
 
 
 
 
 

Το περιβάλλον Greek Learner Corpus Gateway

Mar 2022 – Mar 2022 εξ αποστάσεως συνάντηση μέσω zoom
Προσκεκλημένη ομιλία στο πλαίσιο της κύκλου ομιλιών Διάλογος από το Σισμανόγλειο Μέγαρο Κωνσταντινούπολης στην οποία παρουσιάστηκε η πρώτη έκδοση της πλατφόρμας περιήγησης στα δεδομένα του ΕΣΚΕΙΜΑΘΙΙ, Greek Learner Corpus Gateway".
 
 
 
 
 

Μάθηση μέσω Δεδομένων και Ελληνικό Σώμα Κειμένων Μαθητών ΙΙ

Feb 2022 – Apr 2022 Επιμορφωτικά Σεμινάρια της UNICEF
Επιμορφωτικά Σεμινάρια πάνω στη Μάθηση Μέσω Δεδομένων και τη χρήση του Ελληνικού Σώματος Κειμένων Μαθητών ΙΙ (ΕΣΚΕΙΜΑΘΙΙ) σε εκπαιδευτικούς της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας - εισηγητές: Αλέξανδρος Τάντος, Έλενα Δρακωνάκη και Χρυσάνθη Δεβελάσκα
 
 
 
 
 

Αναλύοντας το Ψηφιακό Αποτύπωμα της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας με εργαλεία μηχανικής μάθησης

Sep 2021 – Sep 2021 εξ αποστάσεως συνάντηση μέσω zoom
Προσκεκλημένη ομιλία στο πλαίσιο της εκδήλωσης “Κύκλος Δημοσίων Συζητήσεων με τίτλο: Έντυπη, Ψηφιακή και Ηχητική Κουλτούρα του Βιβλίου. Τάσεις, Προκλήσεις και Προτάσεις” από το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού
 
 
 
 
 

Σύναψη πενταετούς μνημόνιου συνεργασίας με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού

Jun 2021 – Jun 2021
Το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Θα συνεργαστεί μαζί μας στη συλλογή δεδομένων για το ΕΣΚΕΙΜΑΘΙΙ! Συμφώνησε να μας παράσχει τα επόμενα χρόνια παραγωγές μαθητών της ελληνικής ως ξένης γλώσσας από τέσσερα παραρτήματά του: Αλεξάνδρεια, Βελιγράδι, Τεργέστη και Οδησσό
 
 
 
 
 

Μηχανική Μάθηση και Ελληνικό Σώμα ΚΕΙΜένων ΜΑΘητών ΙΙ

May 2021 – May 2021 Εξ αποστάσεως συνάντηση μέσω zoom
Κύκλος ομιλιών του εργαστηρίου γλωσσολογίας LingLab του Τομέα Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Α.Π.Θ.)
 
 
 
 
 

Εξερευνώντας το Ελληνικό Σώμα ΚΕΙΜένων ΜΑΘητών II με Εργαλεία Μηχανικής Μάθησης

May 2021 – May 2021 Εξ αποστάσεως συνάντηση μέσω zoom
Προσκεκλημένη ομιλία στο πλαίσιο του κύκλου συναντήσεων του Τομέα Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
 
 
 
 
 

Έναρξη συνεργασίας με το Σισμανόγλειο Μέγαρο στην Πόλη

Συλλογή δεδομένων από τουρκόφωνους ομιλητές

Mar 2021 – Mar 2021 Εξ αποστάσεως συνάντηση μέσω zoom
Το ΛΟΚΓ2 μόλις ξεκίνησε την συνεργασία με τους αξιόμαχους εκπαιδευτικούς της ελληνικής ως ξένης γλώσσας στο Σισμανόγλειο Μέγαρο και σε άλλες πόλεις της Τουρκίας. Πολλές ευχαριστίες στην κυρία Αχλάδη και στον κύριο Δανέλλη για τη διοργάνωση, την επιτυχή διεξαγωγή της εξαιρετικής συνάντησης και την έναρξη της συνεργασίας μας!
 
 
 
 
 

Ένταξη δύο νέων μελών στην ερευνητική μας ομάδα

Mar 2021 – Mar 2021 Θεσσαλονίκη
Η ερευνητική μας ομάδα μεγάλωσε. Ο Κοσμάς θα μας βοηθήσει με την ανάλυση δεδομένων και η Νίνα θα συμμετάσχει ενεργά στον σχεδιασμό και υλοποίηση των πειραμάτων.
 
 
 
 
 

Άφιξη ανιχνευτή οφθαλμικών κινήσεων (eye-tracker)

Σχεδιασμός και Υλοποίηση Ψυχογλωσσολογικών Πειραμάτων

Dec 2020 – Dec 2020 Θεσσαλονίκη
Ο eye-tracker είναι εδώ! Τα πρώτα μας πειράματα θα υλοποιηθούν το επόμενο διάστημα.
 
 
 
 
 

Συλλογή Δεδομένων

Σχεδιασμός και Κατασκευή Σώματος Κειμένων

Jan 2020 – Jan 2020 Θεσσαλονίκη
Η συλλογή των γραπτών και προφορικών παραγωγών των μαθητών της Ελληνικής ξεκίνησε και διεξάγεται πιλοτική σπουδή για την προετοιμασία και τελειοποίηση του πλαισίου επισημείωσης του Σώματος Κειμένων.
 
 
 
 
 

Έναρξη Έργου

Πρώτη Συνάντηση

Dec 2019 – Present Θεσσαλονίκη
Το ΛΟΚΓ2 ξεκίνησε και έγινε η πρώτη συνάντηση της ονοματισμένης ομάδας! Σύντομα, αναμένουμε νέα μέλη!

Επικοινωνία

  • lal2a@lit.auth.gr
  • lal2a@lit.auth.gr
  • 0030 2310 997134
  • Γραφείο 109 (1ος όροφος)
    Παλαιό Κτήριο Φιλοσοφικής Σχολής, Τμήμα Φιλολογίας
    Αριστοτέλειο Πανεπιστημίο Θεσσαλονίκης,
    Θεσσαλονίκη, 54124